Kunden din stoler mer på nettsiden din enn på deg

Kunden stoler ikke på selgere, og derfor må nettsiden gjøre salget for deg! En ny undersøkelse gjort blant ca tusen nordmenn viser at svært få kunder har tillit til selgere; de tror ikke engang at selgeren kan noe særlig om produktet. Så få som 12 prosent rapporterer at de stoler på at selgeren anbefaler det produktet som passer best for dem. Kun tre av ti stoler på at selgeren er kunnskapsrik om produktet de vil kjøpe.

To av tre spurte svarer at Internett er deres viktigste kilde til informasjon om nye produkter – mot 13 prosent som mener det samme om selgeren. De aller fleste forteller at de søker på nettet, leser tester i media eller henter råd fra venner og kjente før de fatter et valg. Blant unge er tendensen enda tydeligere. I aldersgruppen 18-34 år er det kun fem prosent som oppgir selgeren som den viktigste kilden til informasjon, selv om det er en litt høyere andel i denne gruppen som mener de noen ganger trenger hjelp til å velge riktig enn blant de eldre.

Konsekvensen for deg er at nettsiden din bør inneholde mest mulig av den informasjonen kunder søker, den bør inneholde sosiale henvisninger (social proof) og den bør først og fremst vises når kunden søker på Google, og det gjør kunden ofte fra sin smarttelefon.

Her er noen fakta fra undersøkelsen, som ble utført av YouGov i januar 2015 blant et representativt utvalg av den nasjonale befolkningen. Utvalget består av 1005 respondenter i alderen 18 – 74 år.

  • 12 prosent stoler på at selgeren anbefaler produktet som passer best for dem
  • 27 prosent stoler på at selgeren er kunnskapsrik om produktet de vil kjøpe
  • 66 prosent sier Internett er deres viktigste kilde til informasjon om nye produkter
  • 13 prosent sier selgeren er deres viktigste kilde til informasjon om nye produkter
  • 88 prosent henter inn informasjon før de skal kjøpe noe nytt
  • 82 prosent har allerede bestemt seg for hva de skal kjøpe før selgeren involveres
  • 92 prosent sier det er viktig at selgeren virker motivert for å få deres tillit
  • 95 prosent sier selgerens jobb skal være å hjelpe dem som kunde