Internettmarkedsføring

Internettmarkedsføring er en fellesbetegnelse for alle bedriftens markedsføringstiltak på internet. Internett markedsføring omfatter hjemmeside, søkemotoropptimalisering, annonsering på internett, e-postmarkedsføring, bedriftsside på Facebook, og Twitter konto.

E-postmarkedsføring er den enkleste og billigste metoden for iInternettmarkedsføringnternettmarkedsføring. E-postmarkedsføring fått mye juling på grunn av søppelpost epidemien, men er fortsatt gi utmerket ROI så lenge bedriften følger spillereglene.

Hjemmeside er bedriftens fasade på internett, og den viktigste faktor i bedriftens internettmarkedsføring. Først og fremst skal hjemmesiden gi informasjon om bedriften og samle kundeinfo fra mulige kunder. Hjemmesiden kan også være butikklokale, utstillingslokale, eller lokale for kundemøte. Nettsiden kan også være der du leverer produktet til kunden, avhengig av hva slags produkt du markedsfører.

Oppføring på katalogsider som gulesider, 180.no har vært ukritisk sett på som en selvfølge i bedriftens internettmarkedsføring. De fleste bedrifter bør være mer kritiske, og nekte å betale for løfter fra en selger, men se på hva annonsn gir i ROI. . Min erfaring med katalogselgerne er at de kommer med helt urealistiske tall for hvor mange som ser disse annonsene. Jeg er åpen for at andre kan ha andre erfaringer, men prisene er i hvert fall så høye at det er vanskelig å tro på at dette kan en positiv ROI (return on investment).

Søkemotoropptimalisering er en kritisk del av bedriftens internettmarkedsføring. Finjustering av nøkkelord, tekst, bilder og andre faktorer på hjemmesiden hjelper hjemmesiden å konkurrere om å komme øverst på resultatsiden i søk på internett, noe som igjen garanterer besøk til nettsiden. Google er størst på søkemotor, og optimalisering for Google Lokal, Google Maps og Google+ hører også med. Et er viktig å måle ikke bare antall besøk men også konvertering av disse, dvs andel av besøk som resulterer i salg.

Kjøp av annonser og drifting av annonsekampanje på internett krever egen kompetanse, men kan ha bedre ROI enn annonser på trykk. Google Adwords og/ eller Google Adsense samt annonser i de store nettavisene er de vanligste, og i en perfekt verden

Mobilside er egne, enkle hjemmesider designet spesielt for å være enkle å navigere fra smarttelefoner, og særlig viktige i internettmarkedsføring for lokale bedrifter.

Facebook, Youtube og Twitter er de viktigste sosiale media for internettmarkedsføring . Sosiale media er ikke en fritidssyssel eiere eller ansatte kan gjøre på si’. Satsing på sosiale media krever en helt ny type kunnskap og dedikerte ressurser for å gi god ROI, og passer ikke for alle bedrifter. Det har til og med gitt opphav til en ny stilling, nemlig sosial mediekonsulent.

Reputation management, eller omdømme røkt, er også en ny arbeidsoppgave. Det handler om å finne og nøytralisere negative artikler, meldinger eller reviews på nettet, samt å pleie og oppmuntre til positive.

Ring nå: 90 98 98 98
Mer om internettmarkedsføring på Wiki

Googles verktøy for nettredaktører gir deg detaljerte rapporter om sidenes synlighet på Google.