Content Marketing: 7 regler for godt innhold

En seiglivet myte på nett er: «Hvis du gir bort noe gratis, vil kundene kjøpe dine produkter». Det er litt som å si at bare du setter opp en butikk med masse varer, så kommer kjøperen av seg selv. Om bare det var slik!

Innholdsmarkedsføring (eng.: Content Marketing) er å produsere innhold som du gir gratis til dine mulige kunder, med forventning om at det skal lokke mottakeren av innoldet til å kjøpe ditt betalte produkt. Det gjelder innholdet på nettsiden, oppdateringer på Facebook, tvitring, utsending av epost og alt annet du gjør offentlig tilgjengelig.

Hvis du per i dag ikke selger slik du ønsker gjennom innleggene dine, videoene dine, webinarene dine eller epostene dine, så les videre, for det jeg skal lære bort i dag (gratis!) kan endre måten du produserer gratis innhold på.

Innholdet på nettsidene dine kan være som alt annet i forretningsverdenen; det kan være din beste allierte eller din verste fiende. Det kan gi deg mersalg, eller ødelegge dien muligheter for salg.

Jeg har sett velmenende gründere sitte fastlåst i samme kretsløp. De står opp tidlig, legger seg sent, og bruker opp verdifull tid både fra sin business og fra sin fritid til å produsere artikler og annet innhold til sine nettsider.

Det de ikke har forstått er at gratis innhold må brukes STRATEGISK, som kanskje den viktigste del av din markedsføring. Ellers kan innholdet jobbe mot deg og ikke for deg.

Selvsjekk: Gjør du disse feilene med innholdet ditt?

Her er de sju «dødssyndene» ifølge Rich Schefren. Gjør du en eller flere av disse, er det en indikasjon på at din innholdsmarkedsføring faktisk jobber imot deg.

  1. Innbiller du deg at du kan utkonkurrere andres gratis innhold?

Noen tror at hvis de bare gir bort mer enn noen andre, vil kjøperne magisk dukke opp. Men hvis du i realiteten skaper innhold som ikke leder kundene mot et kjøp… kan du like godt poste morsomme bilder på Facebook. For du gjør INGENTING for din forretning.

I stedet for å sende ut en endeløs rekke middelmådige artikler, jobb heller med et ENKELT, ENESTÅENDE innholdsprodukt som kan bygge din business. Det kan være en gratis rapport, ebok, video eller et webinar.

  1. Gi feil «resultater på forhånd»

Innenfor internettmarkedsføring er det vanlig å snakke om å «gi resultatene på forhånd». Det betyr å gi innhold som er så konkret at det kan gi kunden kan få resultater FØR de behøver å kjøpe.

Dilemmaet er at hvis du gir FOR MYE gratis, har ikke kunden noen grunn til å kjøpe av deg. Her er det du heller bør gjøre:

I gratisinnholdet gir du bort en enkelt strategi, taktikk eller konsept som kan gi kunden et kjapt resultat. Men det vesentlige er at dette resultatet veter kundens appetitt for mer, og vekker dennes visjon om å få til et overliggende mål. Dette målet er det ditt BETALTE produkt kan tilby.

En gratis rapport skal ha denne funksjonen. Min «Test siden din» er også et eksempel der kunden får en forsmak av hvor mye som kan gjøres for å forbedre siden deres. Det er enkle grep, og de skjønner de kan gjøre det selv, men de vet at de kan oppfylle en større visjon ved å få en fagmann til å utføre det. Jeg er den fagmannen.

  1. Produsere «tomt» innhold.

Ærlig talt, her finnes ingen unnskyldning. Alle vet at internettet er bombardert, kvalt, og snart sprengt av gratis innhold. Det er mer enn noe menneske, noen by eller noe land kan konsumere noen gang.

Innholdet du produserer må ha en verdi. Ikke for stor verdi, men i hvert fall ikke for liten.

  1. Gjengi dagligdagse sannheter

Faktisk kan det å gi bort dagligdags visdom skade salget ditt mer enn du aner. Dårlig gratis innhold gi inntrykk av at de betalte produktene din er av samme lave kvalitet – og de vil ikke kjøpe noe.

En listig måte å sminke opp tomt innhold er å ta dagligdagse ideer og snu de på hodet, for eksempel: «Spis fett for å bli slank» eller «Gjør mindre for å få mer gjort».

Alt innhold kan selvsagt ikke være 100% originalt, vi lever i en verden der det meste alt er blir sagt. Men unngå klisjeer og selvfølgeligheter.

  1. Alt for komplekst innhold

Lett å gjøre for en gründer som er fokusert på faget sitt. Leserne dine har nok annet å gjøre. De vil ikke ha «75 nyttige ideer» til noe som helst. Gjennomsnittsleseren ønsker å lære EN ENKELT METODE i en fart. Metoden skal være et eksempel på systemet du selger i ditt produkt. Da vil de takke deg, og sannsynligvis bli motiverte til å kjøpe produktet ditt.

  1. Er du kjedelig?

Her er noen tegn på at du er kjedelig…

  1. Ingen kommentarer på din blog, Facebook, eposter etc. Som å fortelle en vits og ingen ler.
  2. Du forteller om konsepter, metoder og teorier, men du nevner ikke menneskene som bruker dem. Du skal fortelle en historie, og en historie skjer med mennesker.
  3. Du mangler ord som «du» og «jeg» fra starten av artikkelen og ofte nedover. Leseren skal føle at du snakker direkte til ham/henne (se toppen av denne artikkelen).
  4. Les artikkelen, bloginnlegget, oppdateringen HØYT for deg selv eller en annen. Du hører fort om du er kjedelig.

  1. Sjette og verste synd: Glemme å gjøre et innsalg

Hvert stykke gratis innhold bør få leseren til å ønske seg å kjøpe ditt betalte produkt. Du må fullføre setningen: «Leseren vil ønske å kjøpe mitt produkt etter å ha kommet over mitt gratis innhold fordi …………………………….». Kan ikke du, kan ikke leseren heller.

Til slutt

Etter å ha lest så langt, skal du kunne gå over ditt eget gratis innhold og gjøre forbedringer. Du skal også skjønne at jeg har peiling på det jeg skrier om, og at min fagkunnskap kan gi deg mer salg. Du har nå muligheten til å bestille en konsultasjon med meg der vi går gjennom helheten av din markedsføring og setter opp en plan for mer effektiv markedsføring.

Ta kontakt nå, med Ketil Berg på mobil 90989898, eller epost ketil@branettside.no

Vil du kommentere? Svar gjerne på noe av dette:

Hva var mest nyttig for deg i denne artikkelen?

Har du selv syndet mot disse reglene?

Hva ønsker du at jeg snakker om i mitt neste eksempel på gratis innhold?

Denne artikkelen er adaptert fra Rich Schefren’s side: http://www.strategicprofits.com/blog/7-cardinal-sins-of-free-content/

Du kan også se Rich i et live webinar her: http://www.cvent.com/events/online-business-growth-evening-rich-schefren-oslo/event-summary-0f85a669e24c43e9963b108b8205e881.aspx