Kort oversikt over Facebook

Facebook innlegg (kalles også post) «Hva tenker du på?»

Facebook profil

”f”-knappen til venstre – ”Nyhetsoppdatering”

Startside-knappen til høyre (identiske med ”f”)

Profil-knappen i midten (ditt navn og bilde)

Du kan poste ”Hva tenker du på?”

Facebook Side (”Page”)

Du kan skrive innlegg på Siden (”Skriv noe…”)

Du kan opprette arrangement på siden (egen knapp)

Arrangementet kan du så dele:

På egen tidslinje (profil – ”Hva tenker du på?”)

På egen Side (”Skriv noe…”)

Arrangementet kan du kjøpe annonser til – sponsepromoter

Fb viser deg stadig liksom-annonser for å friste deg til å kjøpe annonser. Da står det ”Bare du kan se denne reklamen/promoteringen”.

Hva betyr Googles Rankbrain for din markedsføring?

Googles RankBrain SEO Oslo

Google har nå tatt i bruk kunstig intelligens for å gi bedre søkeresultater. Google kaller det for AI Rankbrain. På norsk kan man bruke uttrykket maskinlæringsteknologi.

Når en datamaskin kan lære seg å gjøre noe selv, istedet for at den må bli lært opp av mennesker eller følge en detaljert programmering.

Artificial Intelligence beskriver en datamaskin som er like smart som et menneske. Det vil si den kan tilegne seg kunnskap både ved å bli lært noe og ved å utvikle noe den allerede vet. Datamaskiner nærmer seg uunngålig dette nivået, selv om mange forestillinger og gjetninger om AI er myter og science fiction. Her bruker vi AI for å beskrive en maskin som kan lære og lage nye forbindelser av foreliggende data. Mye av det vi i dag tenker er vanlige funksjoner, ville vært beskrevet som AI for 20 år siden.

Når man snakker om RankBrain blir Begrepene maskinlæring og AI blir brukt om hverandre eller for å beskrive det samme når vi snakker om RankBrain.

Rankbrain er ikke det eneste

Rankbrain er ikke ene og alene det som bestemmer hva som kommer frem på søk, det er bare en del av den algoritmen google bruker. Googles algoritme heter Hummingbird, og denne blir som stadig endret og utviklet for å gi bedre søkeresultater.

Hummingbird brukte tidligere utrykket Pagerank, og pagerank var kjent som en av de viktigste og vektigste argumentene Google hadde for å rangere nettsteder. Med høyere pagerank var man høyere prioritert på listen over treff. Pagerank er nå faset ut.

Googles fryktede oppdateringer

Hummingbirds algoritmer gjennomgår jevnlig store oppdateringer, og de kan sende kalde grøss nedover ryggen på SEO spesialister. Men for vanlige brukere vil de gi bedre kvalitet på søketjenesten. Panda , Peguin og PayDay  kom for å bekjempe spam, og førte til at mange nettsdider som var overoptimalisert måtte se sine sider falle fra første side på Google til langt nede eller sider bak. Pigeon skal øke kvaliteten på lokale treff, Top Heavy  er laget for å nedprioritere reklame/banner-tunge sider, og Mobile friendly nedprioriterer sider som fungerer dårlig på mobile platformer. I tilegg Pirate som skal bekjempe overtredelser av opphavsrett.

Signals

Hummingbird bruker signaler fra websiden, eksempelvis er tekst et signal, bold tekst et signal, pagerank et signal og er siden mobilvennlig er dette også et signal. Eksisterende trafikk teller også mye. Hummingbird tar hensyn til alle disse signalene for å sortere søketreff.

Det er omtrent 200 viktige rankingsignaler med opp til 10.000 variasjoner av underliggende signaler.
Se http://searchengineland.com/seotable for mer.

Innhold og lenker som peker inn mot siden er de viktigste signalene. RankBrain det tredje mest avgjørende signalet. Så egentlig er alt som før, det er lenker inn til siden og kvaliteten på disse lenkene, samt godt innhold som gjelder for å bli komme opp på Googles søk.

Kilder

https://en.wikipedia.org/wiki/RankBrain (lenker UT med autoritet er også et signal!)

https://www.searchenginejournal.com/google-rankbrain-affect-seo-2016/162153/

http://searchengineland.com/faq-all-about-the-new-google-rankbrain-algorithm-234440

http://marketingland.com/how-machine-learning-works-150366

 

Feil på Google kart

goglemapsfeil

Mens Google feirer OL i Rio med en ny tegning hver dag, har noen begynt å få feilmeldinger på Googlekartene på nettsidene sine. Det er ikke noe feil med ditt tema, din koding eller WordPress som sådan. Feilen oppstår fordi Google siden 22. juni nekter deg å hente kartdata uten Google API-key.

Fix:  Du kan hente Google API-key her. 

Du kan installere dette innstikket: API KEY for Google Maps» WordPress Plugin.

Hvis du vil lese mer, kan du gå til Googles egen forklaring her.

Bedre ROI med Google Shopping Product Listing Ads (PLA)

Har du tatt i bruk Googles egne produktannonser?

Har du tatt i bruk Googles egne produktannonser?

What is Google Shopping?

When you search for a product on Google, you’ll typically see product listing ads (PLAs) appear on the top or the top right. Depending on what type of product you’re searching for, Google will usually show 1-8 products.

You’ve probably heard of both Google Shopping and Product Listing Ads. Both are correct terms. Google Shopping is the campaign type, PLAs are the ad units. When you see Product Listing Ads, you’ll notice a couple of things:

  1. They command attention…and clicks. In fact, a recent study by Wordstream revealed that for some product queries, the ads get 64% of the clicks!
  2. They’re compelling. If your search is specific enough, you’ll likely see exactly what you’re looking for complete with picture, price and maybe some reviews and an offer.

Les mer: 

Fra 0,- til 6 mill på to år med nettkurs

Kjenner du igjen noen av disse navnene:

– Roy Moss
– Vivian Songe
– Sten Morten Misund-Asphaug
– Jan-Ove Torsvik & Tommy Kroken
– Eva-Charlotte Stenset
– Peter Svenning

Dette er en gruppe norske grundere som har hatt suksess med å lage kurs og selge kurset på internett.

Noen selger til bedrifter, noen til privatpersoner. De har gjort det en god markedsfører skal gjøre, nemlig identifisere et en kundegruppe, funnet deres smertelig problem og laget en elegant løsning.

Dermed har de skapt en inntekt for seg selv, noe som har satt dem i stand til å leve et liv andre bare kan drømmen om.

– Roy Moss: Suksess med nettkurs
– Vivian Songe: Bli magasinjournalist
– Sten Morten Misund-Asphaug: Salgsmaskin
– Jan-Ove Torsvik & Tommy Kroken: Konverteringsbloggen
– Eva-Charlotte Stenset: Si det med video
– Peter Svenning: Leadership by Heart Coachutdannelse

Jeg fikk høre fra en i gruppen, Petter Svenning, at han husker da Roy Moss i høst fortalte at han hadde gått fra 0,- – til 6 mill på to år… og nå få måneder etterpå har gått opp til 8 mill i omsetning… uten å jobbe mer… … men ved å bruke et enkelt og genialt system…

… det ville jeg fortelle videre til deg.

Du skjønner, Petter og Roy er noen dundrende bra karer.
Og når de begge følger en formel som gjør at de kan nå mange tusen mennesker hver uke med våre budskap… da er det på tide å dele det med deg også!

Så, sammen holder de et webinar på mandag:

LÆR Å LAGE DITT EGET ONLINE-KURS SOM GIR DEG ØKT INNTEKT OG STØRRE FRIHET!

Bli med bak kulissene og se hvordan Roy markedsførte et online kurs fra 0 til 8 millioner i omsetning på 2 år – og hvordan DU kan gjøre det samme.

http://inspiro.academy/webinarpeter/?ref=peterkb

Du vil blant annet lære:

-Hvordan du steg for steg kan gå fram for å bygge opp ditt eget online-kurs som vil gi deg inntekter og frihet i mange år framover.

-Hvordan tiltrekke deg kunder og SELGE KURSET FØR DU LAGER DET. Det er morsomt å lage kurs med penger på bok!

-Den raskeste og enkleste måten du skaper inntekter til online-kurset ditt UTEN FRUSTRASJON. Hint: innebærer ikke å kaste bort tid på blogging, sosiale medier og andre krampeaktige markedsføringsmetoder som gir lite resultater.

-Trappetrinnsmetoden der jeg viser deg steg-for-steg hvordan det er mulig å skape en kursomsetning på 1 million (eller mer) allerede første året.

-Mikrobølge-formelen som sørger for at du alltid har en venteliste med ivrige fans som står klare med lommeboka hver gang du kjører i gang en ny kursrunde.

I tillegg vil jeg, Peter, fortelle deg hvilke tabber jeg har gjort og hvordan du enkelt kan unngå dem.

Meld deg på her:
http://inspiro.academy/webinarpeter/?ref=peterkb

Hjertelig hilsen Ketil Berg

PS: Har du scrolla deg rett hit?
I så fall: Meld deg på webinaret med Roy Moss og Peter Svenning om hvordan du kan bruke nettkurs til å skape deg mer inntekt og større frihet. Dette blir episk!

Meld deg på her: http://inspiro.academy/webinarpeter/?ref=peterkb

iZettle – tidenes gjerrigste forhandlerprogam?

iZettle er genialt og hendig, og i løpet av det siste året har jeg sett den poppe opp i flere og flere sammenhenger. Med iZettle kan du svært enkelt ta imot betaling med kredittkort og debetkort.

iZettle er en liten, trådløs kortterminal, på størrelse med kredittkortet.  Terminalen sender info trådløst til en app på din mobil. Der justerer du beløp, og om kunden vil ha kvittering på epost. Kunden setter inn kortet sitt i terminalen og taster inn sin vanlige pin-kode.That’s it. Du får pengene til din vanlige bankkonto uten å behøve å avtale med – eller betale til – banken. En genial og enkel løsning.

Da ønsker vel iZettle å friste oss som jobber B2B til å distribuere flest mulig terminaler? Men det er ikke lønnsomt å forhandle iZettle. Du får kun betalt en gang, og det et uanselig beløp.

Les også: Bli mobilvennlig eller bli sist

iZettle senket nylig prisene for sin kortleser – til GRATIS! Det forteller oss at de tjener alle pengene sine på transaksjoner, ikke på salget av selve kortleseren. Men denne inntjeningen er de ikke villig til å gi videre til sine forhandlere.

De kaller forhandlerprogrammet sitt for et affiliate program. Her får du 9 euro for hver kortleser du selger. Men du får INGENTING av transaksjonene.

Uansett hvilket produkt jeg handler eller forhandler, så bruker jeg ressurser på å selge det inn. Og produkter som ikke er forbruksvare kan bare selges en gang til hver kunde. Antallet mulige iZettle-kunder i Norge er begrenset, kanskje enda mer nå som Facebook har lansert betaling mellom venner.

Det er ingen lønnsomhet for meg å forhandle iZettle nå jeg kun tjener 9 euro én gang på hver kunde jeg skaffer dem. Eller hva mener dere?

Les mer om iZettle her.