Bli mobilvennlig eller bli sist

Blir du ikke mobilvennlig kommer du til å miste din ranking på Google.

I slutten av februar annonsert Google at de vil begynne å straffe nettsider som ikke er optimalisert for mobil. Det vil si at du kommer til å miste ranking i søkeresultatet.

Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal.

Fra slutten av april vil altså mobilvennlige sider prioriteres i søkeresultatet. Dette vil gjelde alle språk og land, og Google advarer at dette vil føre til en drastisk endring i rangeringene.

Google forklarer dette med at de, som alltid, prioriterer brukeren, og at denne skal få relevante resultater og best mulig opplevelse av de nettstedene Google foreslår i søkeresultatet. Og BRUKERNE ER PÅ MOBIL!

Men det er ikke norske bedrifter!

Det er mange måter å gjøre siden mobilvennlig og det trenger ikke koste skjorta.

Men for større bedrifter kan det være nødvendig med full overhaling. Flere fulgt avisenes og bankers eksempel med å redesigne hele siden fra bunnen opp primært for mobil. Pc bruk blir så en sekundær.

Du kjenner det lett igjen på at siden har en stor firkantet knapp med striper på, oftest oppe til venstre. Det er et element fra mobilvennlig design.

Hva gjør du hvis du ikke består Googles test for mobilvennlig design?

Les også: Hva er mobilvennlighet?

Når jeg skriver denne artikkelen 16.3.15 har du ca en måned på deg, og det er fryktelig dårlig tid! Heldigvis gir Google gir deg en god del tips, og mekker du litt selv, kan du kanskje redde dagen. Her er Googles egne anbefalinger til utviklere for å gjøre nettsidene mobilvennlige.

Noen verktøy for webdesign (f.eks. WordPress) gjør det mulig å skifte ut hele designen med et såkalt Tema. Alle nye tema er nå mobilvennlige på den måten at de er responsive.  Det betyr at nettsiden automatisk viser innholdet best mulig til alle skjermstørrelser. Det er forholdsvis enkelt å bytte til et nytt Tema, men det krever litt arbeid hvis man er opptatt av å videreføre en bestemt designregime fra den gamle siden.

Den raskeste, enkleste, billigste og mest solide måten å gjøre nettstedet mobilvennlig er å lage en forenklet versjon i programmeringsspråket html. Det kalles rett og slett en mobilside.

Hvil du ha hjelp til å sørge for at din bedriftsnettside er mobilvennlig, så ta kontakt nå: info@branettside.no eller ring Ketil Berg på 90 98 98 98.